Het belangrijkste nieuws over Virtual Reality tijdens #CES2016

In deze blog deel ik de belangrijkste Virtual Reality nieuwtjes die deze week tijdens de Consumer Electronics Show in Las Vegas gedeeld zijn. Deze blog kan later nog geüpdatet worden met nieuwe informatie.

In het kort:

  • Palmer Luckey, oprichter van Oculus, heeft zware kritiek gekregen omdat de prijs (599 dollar) van de consumentenversie van de Oculus Rift een stuk hoger uitvalt dan verwacht;
  • Sony’s PlaystationVR (Head Mounted Display) komt dit jaar uit en gaat waarschijnlijk tussen de 300 en 600 euro kosten;
  • De nieuwe HTC Vive Pre heeft een Augmented Reality feature;
  • Universal Music gaat live events streamen in Virtual Reality
  • Spotify komt met duizenden Virtual Reality ‘luisteromgevingen’
De HTC Vive Pre Headmounted Display met controllers en receivers
De HTC Vive Pre Headmounted Display met controllers en receivers

Oculus oprichter krijgt zware kritiek

Consumenten konden tijdens #CES2016 uitkijken naar de aankondiging van de consumentenversie van de Oculus Rift. Oculus maakte ook de prijs bekend, maar dit werd het bedrijf niet in dank afgenomen.

Unlucky Palmer

Tijdens een online Vraag-en-Antwoord gesprek op Reddit met de oprichter Palmer Luckey, kreeg hij forse kritiek. Veel consumenten waren namelijk in de veronderstelling dat de Oculus 350 dollar zou gaan kosten, omdat Palmer dit in een interview door had laten schemeren. Dit bleek tijdens #CES2016 ineens 599 dollar te zijn. Een grote teleurstelling voor fans van Oculus.

De binnenkant van de Oculus Rift
De binnenkant van de Oculus Rift

Bijkomend nadeel is dat de Oculus alleen werkt in combinatie met een krachtig grafisch presterende desktop PC van circa 1200 euro, waardoor het totaalbedrag, om de virtual reality ervaringen van Oculus te beleven, rond maarliefst 1800 euro ligt.

Misschien zijn deze artikelen ook interessant voor je:

Palmer bood zijn excuses aan en zei dat hij niet goed om was gegaan met communicatie richting media en het scheppen van verwachtingen voor consumenten.Wat goed nieuws had moeten worden tijdens #CES2016 voor potentiële kopers van Oculus, eindigde zo in een stortregen van kritiek en negatieve media-aandacht voor Oculus.

Dit kan Oculus duur komen te staan, ondanks het feit dat alle voorlopige exemplaren, die eind maart verscheept worden, direct uitverkocht waren na de aankondiging op #CES2016.

Sony’s virtuele wereld met PlaystationVR

Playstation Virtual Reality bril
PlaystationVR Virtual Reality bril

Er zijn hoge verwachtingen van de concurrenten van Oculus, die goedkopere en zeer aantrekkelijke alternatieven op de markt brengen. Zo introduceerde HTC de Vive Pre en Sony zal spoedig met PlaystationVR op de markt komen. Deze Virtual Reality bril is voorzien van een 5.7 inch 1920 x 1080 resolutie OLED scherm en kan beelden renderen tot 120 frames per seconde. PlaystationVR werkt in combinatie met de Playstation 4.

De PlaystationVR zal naar verwachting tussen de 300 en 600 dollar gaan kosten, terwijl de Playstation 4 een stuk goedkoper is dan de dure PC die nodig is om de Oculus Rift te gebruiken. Zodoende zijn de prijsverschillen groot, terwijl de video’s van PlaystationVR toepassingen er zeer indrukwekkend uit zien. PlaystationVR staat gepland om binnen een half jaar te worden gelanceerd.

“Dit lijkt een voorbode te zijn voor een zeer krachtige marktpositie…”

Daarnaast heeft Playstation een veel grotere en naar ik vermoed trouwere gebruikersgroep. Dit is gecombineerd met een betere infrastructuur (met een zeer uitgebreide media en game store) en grote partners die meewerken als EA Games. Dit lijkt een voorbode te zijn voor een zeer krachtige marktpositie binnen het Virtual Reality landschap. Het is voor consumenten die willen ‘Virtual Reality Gamen’ qua prijs dus veel aantrekkelijker om te investeren in PlaystationVR en de Playstation 4.

De HTC Vive Pre met Augmented Reality feature

HTC Vive Pre

Ook de op #CES2016 bekend gemaakte HTC Vive Pre werkt in combinatie met een populair software- en gaming-platform genaamd Steam. Steam heeft wereldwijd miljoenen gebruikers. Oculus heeft geen samenwerking met dit soort enorme gaming platforms die al enorme hoeveelheden gebruikers hebben, waardoor HTC en Playstation een grote voorsprong hebben. De gaming industrie is namelijk een snel ontwikkelende en één van de commercieel aantrekkelijkste sectoren binnen Virtual Reality.

De HTC Vive Pre is ook voorzien van een camera aan de voorkant. Hierdoor kunnen ontwikkelaars ook Augmented Reality toepassingen ontwerpen, waarbij objecten in de fysieke wereld, vertaald kunnen worden naar de virtuele wereld en vice versa.

Universal Music kondigt Live Virtual Reality streaming partnership aan met iHeartMedia

Door een Virtual Reality partnership aan te gaan met muziekplatform en Live event streaming bedrijf iHeartMedia, valt er veel te verwachten van Universal Music. Grote artiesten als Bjork, experimenteren al met Virtual Reality toepassingen. Wanneer fans live in Virtual Reality concerten kunnen kijken, zorgt dat voor kansen op het gebied van verdienmodellen. De eerste toepassing zal te zien zijn tijdens de iHeartRadio awards op 4 april.

John Sykes, directeur van iHeartMedia, zei tegen de redactie van Billboard.com:

“We willen niet alleen de ervaring van fans op locatie beter maken, maar ook voor die fans die er niet bij zijn en wel meeluisteren of -kijken.”

Spotify Virtual Reality ‘luisteromgeving’

Vrtify werkt vanuit Palo Alto aan overeenkomsten met video- en audio-bedrijven. Later dit jaar lanceert het bedrijf haar partnership met Spotify, waarbij leden van de populaire  muziekdienst uit duizenden virtuele werelden kunnen kiezen, om naar hun playlists te luisteren. Binnen de virtuele wereld kan de gebruiker navigeren door talloze ‘luisteromgevingen’.

Vrtofy heeft al 3.2 miljoen dollar opgehaald dit jaar en verwacht nog 25 miljoen exta op te halen dit jaar. In de raad van bestuur zit onder andere Billy Mann, die samenwerkte met artiesten als Pink en Ricky Martin.

Vond je dit artikel leuk om te lezen? Volg mij dan op Facebook of abonneer je op mijn YouTube kanaal. Wil je de HTC Vive of een andere Virtual Reality bril uitproberen? Neem dan contact met mij op.

Over Gijs

Als Virtual Reality Content Marketeer (een hele mond vol!) richt ik mij op het maken van virtuele werelden die waardevol zijn voor mensen en merken. Vanuit mijn creatieve communicatiebureau werk ik samen met designers, developers en video-producenten. Daarnaast ontwikkel ik marketing strategieën, ben ik content marketing adviseur, schrijver en houd ik mij bezig met de impact van innovatieve technologieën op het vak marketing.

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *